عمده معایب صنعت لوستر فعالیت کارگاهی محدود و کم است ایجاد شهرک تخصصی برای کاهش هزینه ها

تیتر 20 – چندی پیش خبر رسید که اتحادیه لوسترهای تهران به دنبال ایجاد شهرک صنعتی ویژه لوستر است و هم اکنون در حال مذاکره با استاندار برای ارزیابی موقعیت این شهرک است. به همین منظور این گزارش به بررسی جایگاه صنعت لوستر ایران و سهم صادراتی آن در بازارهای جهانی می پردازد.

در گام اول باید گفت که حدود 300 کارخانه تولید کننده لوستر در تهران وجود دارد که از نظر تعداد کم نیست اما در سال های اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم که منفی بوده است. تاثیر بر وضعیت مردم تقاضای لوستر و از سوی دیگر گرانی مواد اولیه برخی از این شرکت ها.

یکی از مهم ترین دلایلی که انجمن را به دنبال ایجاد شهرک صنعتی لوستر سوق داد، ایجاد وحدت برای کاهش هزینه های حمل و نقل مواد اولیه برای تولیدکنندگان و همچنین تامین زیرساخت های این صنعت مانند برق است.

لوستر یکی از معدود محصولات ایرانی است که بیش از 80 درصد مواد اولیه آن در داخل کشور تامین می شود. در واقع اکثر لوسترهای ایرانی با بدنه برنز و برنز با روکش های متنوع ساخته می شوند و در سال های اخیر چینی ها به ساخت لوسترهای کریستالی به سبک اسپانیایی و همچنین محصولات برنزی و آلومینیومی روی آورده اند در حالی که عمدتاً آهنی است و این مشکل به این واقعیت منجر شده است که قیمت لوستر چینی تاثیر کمی بر بازار داخلی دارد.

در حال حاضر دنیا سالانه حدود 17 میلیارد دلار لوستر صادر می کند که سهم چین حدود 8 میلیارد دلار است در حالی که سهم بازار ایران حدود 10 میلیون دلار است و کارخانه های قدیمی انجام می دهند که آمار دقیقی از آن در دست نیست.

شاید اگر در طراحی سازندگان ایرانی ضعف وجود نداشت، سهم صادرات بیشتر می شد. قبل از تشدید تحریم ها، ایران حتی به ایتالیا و آلمان که مهد این صنعت محسوب می شوند، صادرات داشت، اما اکنون بیشتر به عراق، ارمنستان، آلمان، ازبکستان، روسیه، امارات، افغانستان و کشورهای اروپای شرقی و … به اروپای غربی اندک است، محصولات ایرانی “لوستر” صادر می شود.

قبلا حدود 30 درصد لوسترهای خارجی ایتالیایی، آلمانی تا چینی در بازار داخلی وجود داشت، اما اکنون کاهش یافته و تنها برند خارجی بازار چین است، برخی مواد اولیه مانند مس از آنجا وارد می شود. در داخل اما قیمت آنها به قیمت جهانی و تغییرات قیمت ارز بستگی دارد و بر قیمت آنها تاثیر می گذارد به همین دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه مانند قطعات اتصال، لوله های مسی و … افزایش می یابد. در هزینه های حمل و نقل، قیمت برق مصرفی و مانند آن، محدودیت طراحی و عدم حضور در بازارهای اروپایی به دلیل ظرفیت های بالاتر این بازارها، باعث ضعف صنعت لوستر در ایران شد که نمی توانست سهم خوبی در صادرات دارد.

با توجه به اینکه ایران از گذشته های دور در تولید محصولات مسی تخصص داشته و در تولید لوستر از این نوع تبحر خاصی دارد و با گسترش تقاضای کشورهای مختلف برای لوسترهای ساخت ایران در دهه گذشته، قهوه ایجاد کرده است. اما چالش های فراوانی که این صنعت با آن مواجه است باعث شده است که کارخانه ها محدود و کوچک باقی بمانند و با حداقل ظرفیت کار کنند، شاید اگر یک شهرک صنعتی برای لوستر ساخته شود، برخی از چالش های فعلی این صنعت حل شود و فرصت های بیشتری فراهم شود. برای صادرات

در حال حاضر رکود و رکود بازارها به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، تنها راه نجات این صنعت را تقویت صادرات کرده است.

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما