daf53banner

چرا خوردن صبحانه برای دانش آموزان مهم است؟


آفتاب نیوز :

صبحانه مهمترین وعده غذایی است و انرژی کودکان را افزایش می دهد. با این حال، برخی از کودکان به دلایل مختلف صبحانه را حذف می کنند. برخی از افراد به سختی می توانند صبح دیر از خواب بیدار شوند و زمان کافی برای خوردن صبحانه ندارند. برخی از کودکان قبل از رفتن به مدرسه احساس سیری می کنند، در حالی که برخی دیگر صبحانه را حذف می کنند.

اگرچه نخوردن به موقع صبحانه طبیعی است، اما این عادت می تواند تأثیرات منفی بر سلامت جسمی، روحی و حتی مدرسه داشته باشد.

کودکانی که صبحانه می خورند عموماً سالم تر، فعالیت بدنی بیشتری دارند و وزن خود را حفظ می کنند. بنابراین کارشناسان تغذیه بر این باورند که تامین صبحانه برای کودکان ضروری است. صبحانه فواید زیادی دارد از جمله:

سطح انرژی را افزایش می دهد

خوردن صبحانه برای همه به خصوص برای کودکان و نوجوانان مهم است. بعد از 8 تا 10 ساعت نخوردن هنگام خواب، صبحانه سوخت لازم برای روز را به بدن می رساند. خوردن صبحانه به شروع متابولیسم در روز کمک می کند و غذا را به انرژی تبدیل می کند. به طور کلی کودکانی که صبحانه نمی خورند در طول روز احساس خستگی، بی قراری و تحریک پذیری می کنند، در حالی که کودکانی که صبحانه می خورند در طول روز احساس شادی و انرژی بیشتری دارند.

باعث افزایش تمرکز و حافظه می شود

مطالعات نشان می دهد که خوردن صبحانه تاثیر مثبتی بر عملکرد مدرسه دارد. خوردن یک صبحانه سالم به بهبود تمرکز، تمرکز و حافظه کمک می کند. همچنین خوردن یک صبحانه خوب به دانش آموزان کمک می کند تا تحرک و خلاقیت بیشتری داشته باشند و هماهنگی دست و مهارت حل مسئله را بهبود می بخشد. خوردن صبحانه همچنین عملکرد کودکان را در تست های املا، مسائل ریاضی و کارهای ذهنی چالش برانگیز بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده است که کودکانی که صبحانه می خورند نمرات آزمون بالاتر و حفظ اطلاعات بهتری دارند. این به این دلیل است که مغز ما نیز مانند ماهیچه های ما به غذا برای سوخت نیاز دارد. در حالی که ماهیچه‌های ما می‌توانند از انرژی ذخیره شده غذایی که دیروز خورده‌ایم استفاده کنند، مغز ما انرژی را از غذایی که اخیراً خورده‌ایم جذب می‌کند. وقتی گلوکز یا قند خون کافی برای مغز به عنوان سوخت وجود نداشته باشد، نمی توانیم به خوبی تمرکز کنیم یا احساس هوشیاری کنیم. به همین دلیل است که اغلب می شنوید که صبحانه مهم ترین وعده غذایی است.

افزایش وزن و چاقی یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی است. بررسی سال 2019 از مطالعات در مجله Nutrients نشان داد که کودکان و نوجوانانی که صبحانه می خورند بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که بسیاری از کودکانی که صبحانه می خورند در طول روز غذاهای ناسالم می خورند. هنگام خوردن صبحانه، متابولیسم در بدن فعال می شود. این بدان معناست که بدن شروع به سوزاندن کالری می کند. همچنین نخوردن صبحانه باعث پرخوری دانش آموزان در طول روز به دلیل گرسنگی می شود و همین عامل باعث افزایش وزن آنها می شود.

سلامت روانی و اجتماعی را بهبود می بخشد

تاکنون مطالعات مختلفی در مورد نقش صبحانه در سلامت کودکان انجام شده است و اکنون محققان از نظر سلامت روانی و اجتماعی به این موضوع پرداخته و به نتایج جالبی دست یافته اند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکان و نوجوانانی که صبحانه سالمی در خانه می خورند از سلامت روانی اجتماعی بالاتری برخوردارند. زیرا نخوردن صبحانه منجر به کاهش سطح انرژی در شروع روز می شود و سطح انرژی کمتر بر خلق و خو، تمرکز و عملکرد شناختی ما تأثیر می گذارد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد صبحانه ای که از لبنیات یا غلاتی مانند شیر، پنیر، ماست، نان، شیرینی جات و غیره تشکیل شده باشد، مشکلات رفتاری کمتری را در کودکان و نوجوانان به دنبال دارد.

پس از حدود 8 تا 9 ساعت خواب و غذا نخوردن، ذخایر انرژی کودکان به پایین ترین حد خود می رسد و مغز آنها به سوخت کافی نیاز دارد، بنابراین آنها به صبحانه ای نیاز دارند که ترکیبی از پروتئین، فیبر، کلسیم و برخی چربی های سالم باشد. بعد از خواب روز خود را با انرژی شروع کنید، اما انتخاب صبحانه به اندازه خوردن آن مهم است. سالم ترین و مقوی ترین صبحانه برای دانش آموزان عبارت است از:

تخم مرغ: پروتئین موجود در تخم مرغ به ویژه برای کودکان در حال رشد بسیار مهم است زیرا به ساخت عضله و بافت کمک می کند. همچنین، در مقایسه با غلات، تخم‌مرغ می‌تواند باعث شود کودکان در صبح هوشیارتر شوند. علاوه بر این، زرده تخم مرغ منبع آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم و مغز مفید است.

شیر: شیر می تواند سطح کلسیم و ویتامین D را افزایش دهد که هر دو برای رشد و پیشگیری از بیماری مهم هستند.

پنیر: پنیر سرشار از کلسیم، کالری، پروتئین و مواد مغذی مانند ویتامین D است که برای سلامت دندان ها و استخوان ها لازم است و تمام انرژی مورد نیاز کودک را در طول روز تامین می کند.

توزیع شیر رایگان در مدارس؛ وعده تقویت سلامت دانش آموزان را داد

آجیل: آجیل حاوی فولات و همچنین امگا 3 است. هر دوی این مواد مغذی در درجه اول به رشد مغز کودک کمک می کنند. این مواد با تقویت حافظه و تقویت فعالیت سلول های مغز، قدرت مغز را بهبود می بخشند. گردو همچنین سرشار از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم، فولات، کلسیم، روی و سلنیوم است. اینها برای رشد مطلوب کودک بسیار ضروری هستند.

غلات: غلات حاوی مواد مغذی مفید و مهم برای کودکان از جمله نان غلات کامل، گندم، جو، ذرت و غیره هستند. غلات کامل سالم حاوی پروتئین و فیبر کافی برای ارتقاء سلامت و رشد دانش آموزان است.

علاوه بر این، کره، مربا، خرما، کدو تنبل، شیر برنج، شیر و عدس حاوی مواد مغذی هستند که بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کنند و می توانند به منظور تنوع غذایی در صبحانه کودکان گنجانده شوند.

هر تلاشی برای تشویق کودک به خوردن صبحانه بهتر از نخوردن است. برای تشویق فرزندتان به خوردن صبحانه می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

یک ساعت خواب برای کودک خود تعیین کنید

مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی زود به رختخواب می رود تا از خواب بیدار شود و صبحانه بخورد. بدون در نظر گرفتن سن، خواب بخش مهمی از سلامت کلی کودکان است.

در صورت امکان یک صبحانه خانوادگی بخورید

مطالعات نشان می دهد که خانواده هایی که با هم غذا می خورند، وعده های غذایی سالم تری دارند. همچنین، وعده های غذایی گروهی به والدین این امکان را می دهد که در مورد غذا و رفتار غذایی الگو باشند. با این حال، ممکن است نتوان با اعضای خانواده صبحانه خورد، در این صورت سعی کنید زمان کافی را به کودک اختصاص دهید تا بدون استرس غذا بخورد.

کودک خود را از خوردن صبحانه محدود نکنید

اگر کودک شما دوست ندارد غلات و لبنیات بخورد، او را محدود نکنید. می توانید در انتخاب صبحانه فرزندتان خلاق باشید و حتی به میوه ها و سبزیجات مختلف و نوشیدنی های خاص فکر کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما غذاهای معمولی صبحانه مانند تخم مرغ، نان یا شیر را دوست ندارد، چیز دیگری مانند شیر موز، شیر، آب پرتقال و غیره را امتحان کنید.

علاوه بر این، والدین می توانند با فرزندان خود درباره اهمیت خوردن صبحانه صحبت کنند و با اصلاح و اجرای رفتارهای غذایی مناسب، فرزندان خود را در جایگزینی غذاهای ناسالم به جای غذاهای سالم الگوبرداری کنند.

ضمناً نباید فراموش کرد که با آگاهی معلمان و با حضور معلمان در مدارس گرد هم جمع شویم و صبحانه بخوریم. این می تواند نقش مهمی در تشویق و ترغیب دانش آموزان به مصرف مواد غذایی مغذی داشته باشد.

برخی از کودکان صبحانه را دوست ندارند. اگر کودک شما صبحانه را حذف کرد، از شب قبل صبحانه ای مانند تخم مرغ آب پز، نان و پنیر، کلوچه، میوه های تکه شده و … را تهیه کنید و در کیف کودک خود بگذارید تا در مدرسه وقتی گرسنه است بخورد. همچنین اگر کودک شما نمی خواهد برای صبحانه چیزی بخورد، او را به خوردن نوشیدنی های مغذی مانند شیر و عسل، آب میوه طبیعی، شیر کاکائو و غیره تشویق کنید.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما