رژیم غذایی برای بیماران کم کاری تیروئید


آفتاب نیوز :

سمیرا مرادی با اشاره به اینکه هورمون تیروئید به کنترل رشد، ترمیم و متابولیسم در بدن کمک می کند، گفت: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، لرز، افسردگی و سایر علائم شوند.

وی تصریح کرد: رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند کم کاری تیروئید را درمان کند، اما ترکیب رژیم غذایی و داروی مناسب می تواند در بازیابی عملکرد تیروئید و کاهش علائم آن مفید باشد.

مرادی ادامه داد: غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در نزدیکی قاعده گردن قرار دارد، این غده هورمون های تیروئیدی را تولید و ذخیره می کند، هورمون هایی که تقریباً روی تمام سلول های بدن تأثیر می گذارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تقریبا 90 درصد کم کاری تیروئید ناشی از تیروئیدیت هوشیموتو است، گفت: این بیماری یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید حمله می کند و از دیگر علل کم کاری اولیه کمبود ید است، بیماری ارثی، استفاده از برخی موارد مواد مخدر و برداشتن قسمتی از غده تیروئید با جراحی.

وی ادامه داد: گاهی اوقات غده تیروئید اخطار TSH برای ترشح بیشتر هورمون تیروئید را دریافت نمی کند و این اتفاق زمانی می افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند. کم کاری تیروئید ثانویه شناخته شده است.

مرادی با اشاره به اینکه هورمون های تیروئید بسیار مهم هستند، گفت: این هورمون ها به کنترل رشد، ترمیم، متابولیسم و ​​فرآیند تبدیل غذایی که بدن شما به انرژی می خورید کمک می کند.

این متخصص تغذیه گفت: هورمون های تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم بدن کمک می کند، یعنی متابولیسم سریعتر به این معناست که بدن در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزاند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتری تولید می کنند که به این معنی است که متابولیسم آنها کندتر است و در زمان استراحت کالری کمتری می سوزانند، گفت: متابولیسم کند با چندین خطر برای سلامتی همراه است و می تواند باعث خستگی، افزایش سطح تیروئید شود. کلسترول خون و کاهش وزن را دشوار می کند.

مرادی تصریح کرد: اگر با کم کاری تیروئید حفظ وزن برایتان سخت است، سعی کنید به ورزش های هوازی متوسط ​​تا شدید مانند پیاده روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی بپردازید.

این متخصص تغذیه ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید می تواند سطح هورمون تیروئید را افزایش دهد که به نوبه خود می تواند به سرعت متابولیسم بدن کمک کند، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است از افزایش دریافت پروتئین بهره مند شوند.

وی با اشاره به بسیاری از مواد غذایی مفید برای سلامت تیروئید تصریح کرد: ید ماده معدنی لازم برای تولید هورمون های تیروئید است، بنابراین افرادی که فاقد ید هستند در معرض کم کاری تیروئید قرار دارند.

مرادی ادامه داد: کمبود ید بسیار شایع است و حدود یک سوم جمعیت جهان به آن مبتلا هستند، اما در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا کمبود ید کمتر دیده می شود، زیرا با افزودن نمک یددار به غذا از کمبود ید جلوگیری می کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه اگر کمبود ید دارید نمک یددار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنید و افزود: نیازی به مکمل ید نیست زیرا می توانید غذای کافی دریافت کنید. . رژیم غذایی خود را.. مقدار زیادی ید دریافت کنید.

او اشاره کرد که سلنیوم به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند. در نتیجه بدن از این هورمون ها استفاده می کند، وی افزود: این ماده معدنی مهم دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می باشد، بنابراین می تواند غده تیروئید را از آسیب های ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت کند.

مرادی گفت: افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی راه بسیار خوبی برای افزایش سطح سلنیوم در بدن است، از جمله بادام، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و آجیل برزیلی.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه روی نیز مانند سلنیوم به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند، افزود: تحقیقات نشان می دهد که روی می تواند به تنظیم سطح TSH، هورمونی که بر غده تیروئید تأثیر می گذارد و باعث تولید هورمون های تیروئیدی می شود، کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کلاغ ها ترکیباتی هستند که می توانند در عملکرد طبیعی غده تیروئید اختلال ایجاد کنند، گفت: بسیاری از غذاهای رایج مانند غذاهای حاوی سویا، برخی سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی، کلم، گل کلم و اسفناج، برخی میوه ها و سبزیجات نشاسته ای. و برخی آجیل ها و دانه ها مانند ارزن، آجیل کاج و بادام زمینی هتروژن هستند، بنابراین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از گوشت گاو اجتناب کنند.

مرادی افزود: کم کاری تیروئید یا کم کاری غده تیروئید یکی از مشکلات شایع سلامتی است که می تواند علائمی مانند خستگی، افزایش وزن و احساس سرما را ایجاد کند.

این متخصص تغذیه گفت: خوشبختانه مصرف مواد غذایی مناسب و مصرف دارو می تواند به کاهش علائم این بیماری و بهبود عملکرد تیروئید کمک کند، مواد مغذی مناسب برای تیروئید ید، سلنیوم و روی است.

وی تاکید کرد: پیروی از رژیم غذایی مناسب تیروئید می تواند به کاهش علائم و حفظ وزن سالم کمک کند، در این رژیم باید از غذاهای کامل، فرآوری نشده و پروتئین بدون چربی استفاده کرد.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما