چطور لینک بسازیم؟ آموزش ۳۰ ترفند لینک‌سازی خارجی برای بهبود رتبه سایت

با ساختن لینک‌های داخلی به صفحات تازه منتشر شده خود، راه‌های بیشتری را برای دستیابی به آن محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهید. حال که به اهمیت لینک سازی خارجی برای سایت پی بردید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در این زمینه، کمیت نسبت به کیفیت ارجحیت ندارد. داشتن لینک‌های زیاد از طرف سایت‌های ماهواره‌ای یا سایت‌هایی که هیچ بیننده یا اعتباری ندارند به معنی بالا رفتن رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو نیست.

برای طبیعی جلوه دادن بیشتر و بهتر وبسایت و بک لینک های آن، بهتر است که برای اغلب صفحات مهم سایت، دسته بندی ها، لندینگ پیج ها، مقالات و… لینک سازی کنیم. همانطور که قبلا صحبت کردیم بک لینک ها از دید گوگل نشان دهنده کیفیت و ارزشمند بودن سایت هستند و این مهم است که سایت شما از سایت های مرتبط در کلمات مرتبط لینک
بگیرد. وقتی یک سایت مرتبط با دامنه قدرتمند به شما لینک می دهد خیلی بیشتر از آنچه فکر کنید در روند کاری تان تاثیر دارد.

  • متن لینک داده شده با توجه به میزان تطابق دسته بندی شده و بر اساس تعداد طبقه بندی می شوند.
  • تنوع در مکان لینک ها بسیار مفید می باشد و بهتر است همیشه لینک ها در محتوا و متن قرار نگیرد در منو، سایت بارها و حتی در فوتر نیز می توانید از بک لینک استفاده کنید.
  • زمانی که از لینک سازی خارجی و تبلیغات استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق محتوا و ظاهر سایت کاربر را جذب کنید.
  • این بدان معنی است که صفحه اول، اعتبار و کیفیت صفحه دوم را تأیید می کند و آن را به کاربرانِ صفحه خود معرفی می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوع مورد بحث، کسب کنند.

ابزار رایگان می‌تواند یک ابزار ساده، مانند ماشین حساب تبدیل قیمت ارز باشد یا قسمتی از یک ابزار پیچیده‌تر که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مانند پرسونا‌ساز هاب‌اسپات که به شما اجازه می‌دهد تا ۳ پرسونا به صورت رایگان با آن بسازید یا ابزارهایی که فقط از بعضی ویژگی‌های آن می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید. بدین ترتیب وب سایت‌ها به شما لینک می‌دهند تا نیاز به آموزش کاربران خود را برطرف کنند.

محتوای باکیفیت علاوه بر ایندکس شدن بهتر توسط موتورهای جستجو، بیشتر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا اطلاعات مهمی را در اختیار عموم و مخاطبان آن قرار می‌دهد. با این حال، با توجه به تأثیر قابل توجه بک لینک‌ها بر عملکرد وبسایت در نتایج جستجو، ارزش امتحان کردن روش‌های مختلف را دارد. لینک سازی مسیر رفت و امد گوگل و کاربران برای سایت شما و اینکه یکی از مهم ترین فاکتور های سئو و  بهینه سازی سایت شما میباشد . پس در سئو و بهینه سازی وبسایت بحث لینک سازی داخلی و خارجی را جدی بگیرید. و یا همچپنین شما لینک یک وبسایت را درون وبسایت خود قرار بدهید , یک لینک خارجی محسوب میشود . در نظر داشته باشید که انتشار پست مهمان، چیزی متفاوت و اگر چه شبیه به خرید و انتشار رپورتاژ آگهی بوده و می‌توان از آن به عنوان یکی از روش‌های لینک سازی خارجی و دریافت بک لینک، نام برد.

سوال مهم ! لینک بیلدینگ خارجی دستی بهتر است یا طبیعی؟

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. برای درک بهتر مفهوم لینک شکسته و مشکلات ناشی از آن پیشنهاد می‌کنیم به مقاله لینک شکسته چیست مراجعه کنید. گاهی پیش می‌آید که آسانسورها در بعضی طبقات توقف نمی‌کنند، در طبقه‌ای پایین‌تر، یا بالاتر می‌ایستند. یا در یک طبقه از ساختمانی بزرگ اتاق‌هایی وجود دارد که وقتی دربشان را باز کنیم با فضایی خالی یا حتی یک انباری متروکه مواجه می‌شویم. اگر به مثال برج 100 طبقه برگردیم، می‌توان گفت شما یک اتاق جدید ساخته‌اید که هیچ مسیر دسترسی از آسانسور، راهروها و راه پله برای آن وجود ندارد و عملا کسی از وجود این اتاق اطلاع نخواهد داشت.

فرق لینک سازی خارجی با لینک سازی داخلی در این است که یک لینک خارجی فرد را به دامنه یا وب سایت دیگری منتقل می‌کند، در حالی که لینک داخلی کاربر را به صفحه‌ی دیگری از خود سایت شما هدایت می‌کند. ثابت شده است که لینک سازی خارجی می‌تواند بسیار بیشتر از لینک سازی داخلی به کار شما بیاید و رتبه‌ی سفارش بک لینک شما را هنگام سرچ بالاتر ببرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها لینک سازی خارجی است که زیرمجموعه سئوی خارجی قرار می‌گیرد. این تکنیک، درواقع، منابع ترافیک شما را از حد موتورهای جستجو فراتر برده و با توجه به اعتباری که وب‌سایت میزبان یا مرجع دارد، بر قدرت دامنه و صفحه شما نیز اثرگذار است.

طبق تحقیقاتی، اینفوگرافیک‌ها بیش از سایر مطالب در انواع رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌شوند و برای سایت لینک می‌آورند. معیار بالا برای دامنه کلی وبسایت است.اما Page Authority برای اعتبار یک صفحه از دامنه کلی وبسایت است که به صورت کمی بین ١ تا ١٠٠ اندازه گیری میشود. ۱- سعی کنید به صفحاتی از سایتتان که محبوبیت زیادی دارند، لینک بدهید. در مثال برج 100 طبقه، اگر واحد حراست برج در طبقات 60 تا 70 باشد و بعدا به طبقات 40 تا 50 منتقل شود، احتمالا شماره اتاق 612 از بخش حراست نیز به 412 تغییر می‌کند. در نتیجه بهتر است تابلوی راهنمایی که در ورودی ساختمان نصب شده نیز تغییر کرده و شماره اتاق مرتبط را به مراجعه کنند اعلام کند در غیر این‌صورت افراد باید ابتدا به اتاق قدیمی رفته و تازه آن‌جا متوجه انتقال شوند.

  • تکنیک مرزبندی به ما کمک می‌کند تا لینک‌سازی داخلی تنها میان صفحاتی که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند انجام شود.
  • اما به هر حال استفاده به صورت خلاصه‌ از پست‌های دیگر، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • صفحاتی که فاقد هرگونه لینک‌سازی داخلی‌اند از نظر گوگل به عنوان صفحات یتیم یا Orphan page شناخته می‌شوند.
  • تا کاربر با کلیک روی کلمات کلیدی مستقیم وارد صفحه هدف شده و رتبه و بازدید از سایت نیز بالا رود.
  • Page Authority یک امتیاز است که توسط سایت Moz طراحی شده است و پیشبینی می‌کند که یک صفحه در لیست نتایج گوگل در چه رتبه‌ای قرار خواهد گرفت.
  • این بازه، بسیار وسیع است و درواقع به عوامل متعددی مانند کیفیت بک‌لینک، قدرت صفحات و سایت‌ها، نحوه لینک سازی خارجی، موضوع و … بستگی دارد.

در واقع فالو لینک به موتورهای جستجو اجازه میدهد که محتوای لینک را دنبال کنند. لینک سازی اتوماتیک در وردپرس با استفاده از افزونه Automatic SEO Links انجام می شود. در این روش می‌توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ کلیدی معرفی کنید، هر موقع در متن از آن کلمات کلیدی استفاده کردید، به طور خودکار به صفحه هدف (landing page) لینک می شود. شما با استفاده از این لینک‌ ها به کاربر خود می‌ فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت دارید که می‌توانند به آنها نیز مراجعه کنند.

برای توضیحات بیشتر در رابطه با این مورد، باید گفت که وب سایت ها در هر کشوری با توجه با زبان آن کشور بارگذاری می شوند. شاید زمانی که به دنبال سایتی برای لینک سازی خارجی هستید، سایتی را پیدا کنید که از هر نظر برای گرفتن لینک مناسب باشد. شاید در این‌صورت تصمیم بگیرید که تنها از همین یک سایت برای لینک سازی و گرفتن بک لینک استفاده کنید. بک لینک‌های رقبای خود را بررسی کنید و برای لینک سازی از آن‌ها کمک بگیرید. اولین کار برای گرفتن لینک از طرف یک سایت این است ک ببینید چه نوع لینک‌هایی در آن موجود هستند.

سعی کنید از کلمات هم خانواده و کلمات کلیدی دیگر سایتتان نیز استفاده کنید. به همین دلیل سئوکاران برای صفحات خود لینک‌ های خارجی مصنوعی می‌سازند تا با ساخت این لینک‌ها، سایت را با سرعت بیشتری به صفحه اول موتور‌های جستجو برسانند. لینک سازی برای هر سایت و میزان گستردگی آن، فروشگاهی بودن و غیره می‌تواند متفاوت باشد و برای هر سایت با توجه به استراتژی‌ محتوا آن کاملا متفاوت است و باید با شرایط سایت تدوین شود. راستی شما چه تجربه ای از لینک‌سازی داخلی دارید؟ خوشحال می شویم تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا ما و سایر دوستان هم از شما ایده بگیریم و به دانسته های خودمان بیفزاییم.

برای این منظور چندین وب سایت مرتبط با حوزه کاری خود پیدا کرده و سعی کنید که پست‌‌ها و مقالاتی از سایت آن‌ها که به موضوع مقاله شما کاملا مرتبط است را پیدا کرده و به آن‌ها لینک دهید. این کار در برخی مواقع می‌تواند جواب داده و آن سایت‌ را تشویق کند که به شما متقابلاً لینک دهد. برای سئو خارجی یا آف پیج سایت و استراتژی لینک‌سازی، حضور در شبکه‌‌های اجتماعی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که نباید از آن غافل شوید.

بنابراین حدالامکان سعی کنید از لینک خارجی کم (۱ تا ۵ لینک خارجی در هر صفحه) استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که در صورت لزوم، حتماً از لینک های خارجی بیشتری استفاده نمایید. تعداد لینک های خارجی، باید به صورت کاملا متعادل به کار گرفته شوند. آموزش سئو به شما یاد می دهد که به چه تعداد و به چه صورت از لینک های خارجی استفاده کنید تا بتوانید به هدف نهایی خود برسید.

آموزش لینک سازی داخلی و خارجی وب سایت

می‌توانید پاسخ سوالاتی که مطرح شده را در یک مطلب در سایت خود توضیح داده و لینک آن را در فروم قرار دهید. بدین شکل کلیک و ترافیک از بک‌لینک خود خواهید داشت و این قدرت بک‌لینک شما را بهبود می‌‌بخشد. برخی از فروم‌ها تنها درصورتی لینک‌ها را نمایش می‌دهند که در آن سایت حساب کاربری داشته باشید و وارد آن شده باشید. در اینگونه فروم‌ها نمی‌توان لینک سازی انجام داد و به درد ما نمی‌خورد.

ترجیح می‌دهید سایت دانشگاه هاروارد  به وب‌سایت شما لینک بدهد، یا یک وب‌سایت رندوم و معمولی؟ به نظر می‌رسد گوگل هم مثل شما فکر می‌کند! هرچقدر وب سایتی در یک حوزه شناخته‌شده‌تر و اعتبار دامنه‌ی آن بیشتر باشد، گرفتن لینک از آن ارزشمندتر خواهد بود. پست مهمان در واقع انتشار پست یا مقاله در وب سایت شخص دیگری می باشد. کار بسیار ساده ای است و کاربران این کار را انجام می دهند تا بتوانند ترافیک بیشتری از برند را به وب سایت خود هدایت کنند.

  • وبسایت ها، و همینطور پیوندهایی که به اونها اضافه میکنین، با استفاده از برنامه نویسی و زبان‌های برنامه نویسی ایجاد میشن.
  • منظور این است که به صفحاتی لینک داده شود که ارتباط معنایی با صفحه شما داشته باشند و دسترسی به آنها برای کاربر مفید باشد.
  • پراکنده کردن لینک ها در متن محتوا برای جلوگیری از تجمع پیوندها در یک بخش، بسیار مهم است.

شما برای بهینه سازی لینک‌سازی داخلی سایت خودتان، از چه ترفندهای دیگری استفاده می‌کنید؟ آیا یادگیری سئو را مفید می دانید؟ اگر روش متفاوتی دارید یا نکته‌ای به ذهن شما می‌رسد، با ما در میان بگذارید. به عنوان مثال صفحه ای با توضیحات دقیق و محتوای مفید، بهتر از صفحه ای با توضیحات مختصر است. بنابراین اگر می خواهید لینک خوبی داشته باشید و از موتور بهینه سازی گوگل امتیاز بگیرید، بهتر است کیفیت صفحات پیوندی را در نظر بگیرید زیرا Google به کیفیت محتوا و پست ها اهمیت زیادی می دهد. شما باید بدانید که از کدام صفحه مبدأ به کدام صفحه مقصد لینک بدهید. گفته می شود بهترین انکرتکست، آن است که متن آن، کلمه کلیدی صفحه مورد نظر باشد.

با افزایش رقابت در حوزه‌های مختلف، اهمیت کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو به بخشی جداناپذیر از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هر کسب‌وکار تبدیل شده است. از آنجا که لینک سازی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود، آموزش لینک سازی خارجی به عنوان یکی از موضوعات مهم در دنیای دیجیتال و سئو، بسیار مفید واقع می‌شود. در این مطلب به آموزش کامل لینک سازی در سئو، اهمیت و اصول آن خواهیم پرداخت.

گوگل، PageRank را در سال 1998 معرفی کرد، سیستمی که بر اساس تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به یک صفحه هدایت می‌شد، مقداری را به آن صفحه اختصاص می‌داد. این سیستم نحوه رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را در موتورهای جستجو متحول کرد، زیرا تأکید زیادی بر لینک‌های خارجی داشت. وب‌سایت‌هایی که لینک‌های خارجی باکیفیت‌تری دریافت کرده بودند، معتبرتر بودند و به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بسیار خوبی داشتند. اینفوگرافیک‌ها از جمله انواع محتواهایی هستند که همچنان بر روی سئو خارجی سایت و استراتژی لینک‌سازی تاثیر دارند و برای ساخت بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرند. تصاویر اینفوگرافیک جذاب و منحصر به فرد می‌تواند به راحتی وایرال شده و توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود. اگر می‌خواهید محتوایی برای پست مهمان خود آماده کنید، استفاده از لینک‌‌های شکسته در سایت‌ها استراتژی موثری خواهد بود.

لینک‌هایی که ساخته شده‌اند باید طبیعی به نظر برسند، طوری که فقط با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر تدوین شده باشند، نه برای جذب کاربر به هر قیمتی. نوشتن پست مهمان به معنای ارائه محتوایی باکیفیت برای وب‌سایتی دیگر با هدف دریافت بک لینک به وب‌سایت خود است. در این روش، شما به عنوان یک نویسنده، یک مطلب جذاب و باکیفیت برای وب‌سایت دیگری می‌نویسید و در این مطلب، به وب‌سایت خود لینک می‌دهید. برای نوشتن پست مهمان، ابتدا باید به دنبال وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود بگردید و سپس با ارسال درخواست به مدیر وب‌سایت، از او بخواهید که شما را به عنوان یک نویسنده مهمان برای وب‌سایتشان بپذیرند.

  • جدا از تعریف بالا دو سبک متفاوت دیگر لینک‌سازی خارجی نیز وجود دارد که از آن به عنوان لینک بیلدینگ خارجی طبیعی و دستی یاد می‌شود، در ادامه به صورت کامل با جزئیات این دو روش فرایند لینک‌سازی آشنا خواهیدشد.
  • این کار، بودجه کراول یا بودجه خزش (Crawl budget) شما را مصرف می کنند چون خزنده گوگل قبلاً صفحه قبلی را دیده و بعد هم به صفحه جدید سر می زند.
  • همین امر، سبب افزایش نرخ کلیک و مزایای پیرو آن، افزایش قدرت صفحه و سایت شما می‌شود.
  • اگر می‌خواهید  لینک‌سازی خارجی را یاد بگیرید مقاله «بک لینک چیست» را بخوانید.

از این طریق به مخاطب القا می‌کنید که مطلبی که در حال مطالعه آن است، صحت داشته و بر اطلاعات درستی بنا شده است. در این زمینه، می‌توان کارکرد پیوند خارجی معتبر را مشابه معرفی منابع در انتهای یک مقاله دانست که درواقع، خواننده را از بابت اعتبار مطلبی که خوانده است، مطمئن کرده و به نویسنده نیز اعتبار می‌بخشد. لینک‌ها باید مربوط به مطالب موجود در وب‌سایت مقصد باشد و ارزش بیشتری را به کاربر ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر وب‌سایت هدف در مورد پخت و پز است، لینکی از یک وبلاگ مرتبط با غذا یا وب‌سایت دستور پخت غذا بسیار باارزش‌تر از لینکی از یک وب‌سایت خبری است. در نتیجه، وب مسترها به منظور بهبود رتبه‌های خود، شروع به تمرکز شدید در ایجاد لینک‌های خارجی به سایت‌های خود کردند. این امر منجر به ظهور تکنیک‌های مختلف ساخت لینک با کمک سئو کلاه سیاه، مانند مزارع لینک و دایرکتوری‌های اسپم که هدف آن فریب دادن PageRank بود، منجر شد.

لینک خارجی چیست به ما می آموزد که باید همیشه به صفحه هایی که مرتبط با سایت ما هستند لینک بدهیم. در لینک خارجی اگر لینکی که می خواهید به دیگر سایت ها بدهید، خارج از چهارچوب موضوع شما باشد کمک به افزایش رتبه سایت شما نخواهد داشت. تصور عموم این است که لینک سازی برای رقباء ممکن است تاثیرات منفی به همراه داشته باشد ولی این موضوع صحت ندارد و اینکار موجب بالابردن سطح صفحه شما نیز خواهد شد. برای مثال سایت ویکی پدیا رتبه سیزدهم سایت های پربازدید جهان را به خود اختصاص داده است و اگر گشتی در صفحات آن بزنید لینک های خروجی زیادی را مشاهده خواهید کرد. لینک‌سازی داخلی و خارجی از حیاتی‌ترین اقدامات SEO است که با هدف رسیدن به جایگاه بهتر در گوگل باید انجام دهید. ما اینجا هر آنچه که برای یادگیری اصول و قواعد لینک سازی نیاز دارید را آماده کرده‌ایم.

افراد ۶۷۰۰۰ جستجو در هر ثانیه انجام میدن و تقریباً ۸۰ درصد جستجوگران تبلیغات پولی رو نادیده میگیرن. این مساله به این معنی هست که مردم بیشتر به نتایج واقعی که برای اونها ظاهر میشه توجه میکنن نه تبلیغاتی که صاحبان اونها پول دادن تا بیشتر دیده بشن. پس باید تلاش خودتون رو بکنین تا بیشتر به چشم بیاین و بیشتر دیده بشین. یکی از راه‌های بیشتر دیده شدن لینک سازی خارجی هست که در ادامه قراره به طور مفصل این موضوع رو برای شما شرح بدم. با این حال باید توجه داشت که لینک خارجی لازم است به صورت معقول و درست استفاده شود و مصنوعی و بیش از حد نباشد. بر اساس تحقیقات متخصصان دیجیتال مارکتینگحجم و کیفیت لینک های خارجی به یک وب سایت، می تواند منبع مهمی برای  قدرت رتبه بندی باشد.

به طور معمول این پیوندها به صفحاتی میرن که دارای محتوایی مشابه محتوای صفحه شما هستن. یا ممکنه محصولات مرتبط با سایت شما رو بفروشن یا از طریقی به تجارت شما مربوط باشن. بسته به شرایط، گاهی اوقات شما متوجه میشین حتی به سایت رقیب لینک دادین.

اگرچه لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم تو رتبه بندی صفحات شما دخیل نیست، اما یکی از بهترین راه کارها برای افزایش بازدید و ترافیک است. سعی کنید در شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک و پینترست فعالیت مستمر داشته باشید. هرگونه خطا در لینک سازی و غیر طبیعی رفتارکردن منجر به جریمه وبسایت شما خواهد شد. این کار توسط الگوریتمی به نام الگوریتم پنگوئن گوگل انجام خواهد شد. همچنین این موضوع نیز مهم است که لینک های شما دو طرفه و به صورت تبادلی نباشند. برای مثال اگر از صفحه A به صفحه B لینک داده اید، دیگر نباید از صفحه B به صفحه A لینک برگشتی بدهید.

شما کاربران گرامی می توانید در صورت داشتن هرگونه  سوال در رابطه با  بک لینک خارجی و داخلی با کارشناسان ما در تماس باشید. لینک سازی خارجی یا اکسترنال لینک، به ساخت لینک در خارج از وب سایت گفته می شود که تاثیر بسزایی در سئو خارجی سایت دارد. لینک سازی خارجی را با چندین روش می توان انجام داد مثل خرید بک لینک، لینک سازی در فروم ها، لینک سازی کلاه سفید و کلاه خاکستری. هدف هر ابزار آنالیز بک‌لینک این است که کلمات کلیدی، لینک‌ها و اعتبار سایت‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها لینک بگیرید را به شما ارائه کند.

فراموش نکنید که لینک سازی خارجی ، یک فرآیند زمان‌بر است که پیش از هر چیز باید بر توسعه روابط انسانی و کاری شما با دیگر ‌سایت‌ها و نیز بهبود تجربه کاربری، متمرکز باشد. تولید محتوا برای ویکی‌پدیا و وب‌سایت‌های مرجع دیگر یا ویرایش اطلاعات آن‌ها و سپس قراردادن لینک سایت به‌عنوان منبع، یک استراتژی لینک سازی خارجی مشابه محسوب می‌شود. به‌طورکلی، هر روش لینک‌سازی که از تلاش برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل خودداری کرده و در عوض، بیشتر بر بهبود تجربه کاربر متمرکز شود، می‌تواند یک استراتژی لینک سازی خارجی کلاه‌ سفید محسوب شود. به شرطی که اصول لینک سازی خارجی به‌درستی رعایت شوند، این تکنیک، تاثیرات مثبت فراوانی بر سئو، نرخ کلیک و رونق کسب‌وکار شما خواهد داشت.

سئو مبحث بسیار پیچیده‌ای است و باید برای رسیدن به لینک اول نموادر موتور جستجوی گوگل، تمام موارد را به درستی رعایت کنید. اهمیت این موضوع را در رسیدن وبسایت خود به صفحات اول گوگل جدی بگیرید. بسیاری از رقبای شما از مهم بودن این مورد، آگاه نیستند و شما می‌توانید با آگاهی از روش‌های لینک خارجی، جلوتر از آن‌ها حرکت کنید و در رتبه نخست صفحه اول گوگل باشید.

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما