یادبود محمود کلوری از داریوش مهرجویی


آفتاب نیوز :

جلسه مصاحبه کارگردان و تیم خلاق (کارگردان فیلمبرداری) در مرحله دوم قبل از تولید فیلم که به میزبانی و مدیریت کمال تبریزی و با حضور محمود کلوری سینماگر مطرح کشور برگزار شد، برگزار شد. روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، تبریزی در ابتدای این نشست ویژه گفت: روز اولی که کارگردانی را شروع کردم به خودم قول دادم تمام تخصص هایی که با آن ها سر و کار دارم را یاد بگیرم. به عنوان یک کارگردان، باید در مورد تخصص های مطالعات فیلم اطلاعات کافی داشته باشید، به این معنی که وقتی با آهنگساز صحبت می کنید، باید دانش اولیه ای از موسیقی فیلم داشته باشید تا بتوانید ارتباط برقرار کنید. مثلاً باید ویراستارها را بشناسید، چون به نظر من کارگردانی که تدوین بلد نیست اصلاً کارگردان نیست.

تبریزی گفت: وقتی عوامل را انتخاب می کنید باید بدانید چه می خواهید، باید این اصل را تعیین کنید که کارگردان برای اجرای درست با همه عوامل مذاکره و توافق کند. همه تیم باید از ابتدا این را بدانند. عوامل سایر رشته‌ها نیز باید بدانند که ما همچنان در حال ساخت فیلمی هستیم که نام کارگردان در تیتراژ آن درج شده است، بنابراین باید تشخیص دهند که تصمیم‌گیرنده نهایی کارگردان است و در صورت اختلاف، کارگردان حرف آخر را می‌زند. . اگر بازیگران با ریتم فیلم مشکل داشته باشند، حتی در هیئت داوران سینما، در نهایت به کارگردان حق داده می شود. حتی اگر اشتباه کرده باشد. مدتی بود که عادت داشتم یک روز قبل از فیلمبرداری کل تیم را جمع کنم و به همه بگویم که فیلمسازی یک کار گروهی است، همه باید نظرمان را بگوییم و به هم کمک کنیم. اما کارگردان می تواند برخی از نظرات را بپذیرد و برخی را نه.

تبریزی با بیان اینکه گاهی نمی توان یک خط را به صورت ذهنی ویرایش کرد، تصریح کرد: وقتی به صورت کتبی به اتفاق مهمی برخورد می کنید باید آن را اصلاح کنید، در چنین مواقعی مشکلی پیش می آید، پیش نویس و ویرایش با آنچه در آن می نویسیم کاملاً متفاوت است. میکند اسکریپت مواردی وجود دارد که این عادت را ترک می کند، بعداً در عمل تغییر زیادی می کند.

وی در مورد استفاده از طرح های خارج از فیلمنامه گفت: قطعا می توانید این کار را انجام دهید. به شرطی که با فیلمنامه همخوانی داشته باشد. به هر حال سینما یک دروغ بزرگ در دل خود دارد و آن این است که در کمترین زمان از نقطه ای به نقطه دیگر می روی. بنابراین سینما اگرچه واقع گرایانه است اما ذاتاً غیرواقعی است که ما به عنوان تماشاگر آن را پذیرفته ایم.

سپس محمود کلوری گفت: سینما طوری است که ما اول انتخاب می شویم. 20 فیلمنامه اولی را که گرفتم، عمدتاً از سمت تیراندازی نگاه کردم، یعنی مثلاً دیدم چند لحظه شبانه در فیلم داریم و چند روز و …. خود سناریو هم برای من مهم بود یعنی رسیدن به جواب این سوال چه سناریویی می شود؟ فکر می کنم در این چهل سال بیش از 500 فیلمنامه خوانده ام که برخی از آنها ساخته شده و برخی دیگر نه. نتیجه این خواندن ها تجربه ای بود که به من آموخت تا به پیش بینی نهایی نزدیک شوم.

کلاری تصریح کرد: گاهی باید فیلم را از رئالیسم دور کنیم، البته این یعنی دست ما در فیلمسازی باز است. گاهی کارگردان باید به بازیگران اعتماد کند. وقتی کارگردان به شما اعتماد به نفس بدهد و بعد از آن تمام انرژی خود را صرف فیلم کنید، کار بهتر می شود.

این فیلمساز گفت: درگذشت یکی از بهترین فیلمسازان ایران و جهان آقای مهرجویی را تسلیت می گویم. داشتیم فیلم «سارا» را تماشا می کردیم و او برایم توضیح داد که چطور یکی از این سریال ها را می خواهد. گفتم یک عکس لو می رود، آقای مهرچویی گفتند چه شده است. در تحریریه دیدیم که چطور همه چیز خوب پیش رفت. رابطه کارگردان و فیلمبردار در دوران کاری مثل یک زندگی زناشویی است که اگر به هم اعتماد نداشته باشند کار مثل جهنم می شود.

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما